SEO – zoekmachine optimalisatie

Je wil graag gevonden worden en het liefst bovenin de zoekmachine resultaten van Google staan. Dat willen we graag allemaal. Om dit mogelijk te maken moet je website geoptimaliseert worden voor de Google zoekmachine. Wat houd dat in? De zoekmachine is een soort robot die continue het internet afstruint, op zoek naar nieuwe pagina’s. Deze worden gelezen (geindexeerd) en opgeslagen. Je pagina’s optimaliseren houd in dat Google de zoektermen gaat vinden waar jouw potentiële klanten op zoeken. Een pagina die “welkom” als titel heeft is fout nummer 1.

Als je de Google zoekmachine gebruikt zoek je op bepaalde woorden of zinnen. Stel je zoekt iemand die je website kan maken. Waar zoek je dan op? “Website maken”, en als je iemand zoekt in de regio; “website maken zwolle”. Je wilt hem zelf onderhouden, je zoekt ook op “zelf onderhouden” of “CMS” of op “WordPress”.  Al deze woorden noem je zoektermen en deze zouden op de pagina’s in je website terug moeten komen.

Uiteraard zijn er tientallen zo niet honderden bedrijven die dezelfde termen gebruiken. Hoe kan je je dan toch onderscheiden? Hiernaast vind je een checklist waarmee je een begin kan maken van jouw persoonlijke lijstje met zoektermen. Gortemaker Grafisch Ontwerp of u zelf kan de zoekwoorden verwerken in uw website. Het gaat dan om een paginatitel, de titel van uw artikel, en zoekwoorden verwerken in de naam van de afbeeldingen. U kunt zich onderscheiden door juist wel uw hele website te optimaliseren, veel bedrijven hebben dit nog niet op orde.

SEO is een vak apart en wij bieden dit niet aan als dienst. Op verzoek maken wij een Google Analytics account voor u aan en plaatsen de code in uw website. Op deze manier kan er alvast gemeten worden. Het is goed om dit in ieder geval te laten doen, en het vormt een goede basis voor een specialist om op verder te gaan. Mocht u er nog geen budget zijn, dan is het zelf optimaliseren van uw website een goede optie. Gebruik uw Google Analytics account om te zien of uw werk het gewenste resultaat heeft.

Ik kan u verwijzen naar een aantal specialisten, deze hebben al heel veel aan de analyses en de zoektermen. Door middel van o.a. Google Analytics en een zoekwoordenonderzoek kan er een advies gegeven worden. Een advies over indeling van uw website, hernoemen van (menu)titels, gebruik van zoektermen waar u zelf misschien niet op zou zijn gekomen, die beter scoren. Houd er rekening mee dat het aanbrengen van de verbeteringen veel tijd gaat kosten, het is raadzaam om op tijd een SEO-specialist er bij te halen. Heeft u een paar pagina’s dan is het nog te doen, maar voor een complexe website met veel pagina’s of een webwinkel is het verstandig om er zo snel mogelijk een specialist bij te vragen.

Martin Koekenberg – Deonlinestrateeg.nl

Erik Haasjes – Positie1